top of page

Tiramisù "vysaj mě"?


Říkáte si, co je to za divný název? Některým možná přijde trochu nemístný nebo neslušný, ale neberte ho doslovně. Tiramisù totiž italsky znamená v podstatě něco jako "vysaj mě" nebo taky "vytáhni mě nahoru". A ono to ve finále není až tak daleko od pravdy, protože pokud se vám tiramisù opravdu povede, v podávané skleničce nezbude prakticky vůbec nic, a vy pak skutečně myjete nádobí, které vypadá, jako by jeho obsah opravdu chtěl někdo vysát. :)

Verzí tiramisù je všude na webu spousty. Ať už se jedná o klasické recepty, kde při přípravě používáte pouze pravé, jediné a originální italské suroviny anebo můžete nalézt nepřeberné množství receptů, které jsme si tak trochu "počeštili" a z italské dobroty tam těch pravých ingrediencí zůstalo pramálo.


Jelikož je pro nás listopad vždy ve znamení narozenin mého muže, hledala jsem a přemýšlela, co by bylo vhodné na oslavy (máme jich vždy několik) připravit, aby si pochutnali opravdu všichni, aby dezert nebyl příliš hutný a taky příliš těžký, anebo moc sladký.

Tiramisù se mi jevilo jako správná volba a tak jsem začala pátrat po autentických ingrediencích a dobrém postupu, aby byl ve výsledku dezert opravdu jedinečný.

Od všech hostů se mi dostalo značné pochvaly a když mi dokonce můj brácha řekl, že mu moje tiramisù chutná víc, než to, co jedl den předem v jedné docela dobré restauraci, byla jsem na sebe a své kulinářské umění opravdu pyšná. :) Ono na samotné přípravě není nic až tak složitého, ale pokud vám můžu poradit, dejte si záležet na krému. Čím víc lásky a péče do něj dáte, tím víc strávníků vás bude obdivovat a chválit. A za ten pocit to určitě stojí. ;)


Potřebujeme (na 4 porce):

2 vejce (zkuste použít domácí anebo alespoň ty z volného chovu, kupované v obchodě)

200g mascarpone (dejte klidně 250g)

špetka soli

2 lžíce cukru moučky

hořké kakao na posypání (kvalitní)

cca 12 cukrářských piškotů (těch podlouhlých, z pocukrovanou jednou stranou)

větší espresso zředěné troškou vody

velký panák Amaretta

Postup:

1). Připravte si kávu - nejlépe kvalitní, silné espresso. Pokud si doma espresso připravit nemůžete, použijte klasického turka. Kávu následně nechte vychladnout, dolijte trochu studené vody a většího panáka Amaretta. Vše vlijte do talíře na polévku (ne moc hlubokého), aby se vám v něm potom dobře máčely piškoty, a dejte stranou.

2). Následně si připravte krém. Oddělte bílky od žloutků, bílky vkládejte do vyšší, čisté a studené mísy. Žloutky naopak do mísy, která bude dostatečně velká, aby se vám do ní vešlo mascarpone a následně i vyšlehané bílky.

3). Bílky vyšlehejte do sněhu se špetkou soli. Můj tip: začněte mixovat pomalu a poté zvyšujte otáčky - ve sněhu nebude tolik vzduchu a bude chutnější. ;)

4). Žloutky si vymíchejte s cukrem do táhlého krému (bude mít takovou krémovou barvu).

5). Do vyšlehaných žloutků přidejte mascarpone a směs už míchejte ručně, nepoužívejte mixér, ať krém zbytečně nezdrcnete. Byla by ho škoda!

6). Následně do krému jemně, opět ručně, za pomocí lízátka nebo stěrky, vmíchejte bílky. Jakoby je do krému zabalte, pohrajte si s nimi. :)

7). Nyní se můžete pustit do naplňování pohárů. Do odstaveného espressa s vodou a Amarettem jemně namáčejte podlouhlé piškoty. Dbejte na to, aby piškot nenasákl kávou úplně celý, ale jen tak z poloviny - krém v poháru způsobí, že piškot následně ještě zvláční a pokud byste to s namáčením v kávě přeháněli, vyšla by vám z toho celkem rozmočená, neidentifikovatelná směs.

8). Začínáme namočenými piškoty, které vkládáme do poháru, následně piškoty zakrýváme krémem a celý proces opakujeme znovu (a klidně ještě jednou), dokud nezaplníme pohár tak, jak se nám to líbí.

9). Jakmile máte poháry naplněné, posypte je všechny kakaem.

10). Nechte odstát v lednici alespoň 4-5 hodin, ale pokud vám to čas dovolí, a můžete tiramisù nechat v lednici odpočívat do druhého dne, je to jen dobře. :)


Dobrou chuť!

P.S. Použité ingredience jsem kupovala v Lidlu, Amaretto pak v Tescu.

Vybrané příspěvky
Kategorie
Poslední příspěvky
Sleduj mě
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Pinterest Icon
Můj Instagram
Archiv příspěvků
Štítky
Zatím žádné štítky
bottom of page