top of page

Spring rolls - smažené domácí jarní závitky


V Indonésii se nám opravdu hodně líbilo a samozřejmě nejenom to. V mých článcích o Bali jste se mohli dočíst, že nám tam i hodně chutnalo. :) Jedním z jídel, které jsme si byli schopni dávat doslova každý den, byly spring rolls čili smažené jarní závitky ve vegetariánské verzi bez masa. Závitky znám už ale i z dřívějška, na blogu jsem je připravovala dokonce v nesmažené verzi - recept můžete nalézt ZDE, ale smažené jsem doma ještě nepřipravovala - mimo domov jsem jich ochutnala celkem dost, stále jsem hledala a pátrala, jaká verze mi chutná nejvíc, kam si na ně u nás zajít anebo ve kterém marketu poblíž je mají alespoň jako polotovary, které nejsou vůbec špatné. Někdy byly chuťově hold slabší a někdy zase naopak moc dobré. Ale vždy jsem zůstávala pouze u té varianty, že si je buďto někde objednám nebo koupím.

Nedalo mi to a rozhodla jsem se, že si zkusím ty chuťově úplně nejlepší, které jsme jedli na Bali, připravit i doma. Sama jsem byla zvědavá, jestli se mi povede najít a vyvážit chutě tak, aby jsme se při ochutnání alespoň našimi smysly přenesli na onen Indonéský ostrov, a hle, ono se to asi povedlo. :)


Jelikož jsem je doma připravovala poprvé, do příště budu muset vychytat některé mouchy, na které jsem při přípravě postupně přicházela ale i tak stály za to a já nemám sebemenší problém se s vámi o svůj recept podělit. :)


Potřebujeme:

Rýžové placky (k dostání ve zdravé výživě nebo je mívají také v supermarketech)

1 uzené tofu

1 balení kysaného zelí (500g)

2-3 mrkve

čínské zelí (asi 5-6 listů)

čerstvé nebo sušené houby (bohatě jsem si vystačila se sušenou verzí lesních hříbků)

rýžové nudle


sójová omáčka

sůl

pepř


chilli sauce (čili omáčka) k namáčení hotových závitků

Postup:

1). Ze všeho nejdřív si předpřipravíme veškerou zeleninu. Mrkev si ostrouháme, opláchneme vodou a následně si ji nakrájíme na tenké plátky velikosti sirky (pokud máte doma škrabku na julienne zeleninu, jste mistři světa a máte přípravu zkrácenou asi o 30 minut práce :)).

2). Pokud budete pracovat se sušenými hříbky, namočte si je v této fázi na cca 20 minut do vlažné vody.

3). Následně si obereme listy čínského zelí a také ho nakrájíme na tenčí proužky, podobné délky, jako máme mrkev - zde velikost tolik neřešte, proužky můžou být tenčí nebo širší a taky kratší nebo delší, na tom moc nesejde.

4). Kysané zelí zbavíme nálevu a trochu ho propláchneme pod tekoucí vodou, ať se zbavíme přílišné kyselosti. Následně z něj co nejvíce šťávy vymačkáme.

5). V dalším kroku se opět vraťme k hříbkům, které zbavíme vody a dáme je smažit na pánev s trochou oleje. Smažíme na mírném ohni a s trochou vody asi 20 minut za občasného promíchání.

6). Je čas na tofu. To si nastrouháme na větší straně struhadla.

7). Pokud máme hříbky už hotové, smícháme je společně s další zeleninou ve velké misce a přidáme do ní i nastrouhané tofu.

8). Vše následně promícháme, přidáme trochu sojové omáčky (podle libosti) a na závěr osolíme a opepříme.

9). Takto připravenou směs necháme chvíli odpočívat bokem.

10). Dáme si vařit rýžové nudle (dle návodu na balení). Po uvaření (netrvá to dlouho) je slijeme a necháme chvíli vychladnout.

11). Je čas připravit si olej ke smažení. Své první domácí závitky jsem smažila na klasické hluboké pánvi s dostatečným množstvím (asi 3cm) oleje. Teď už vím, že bych to takto znova neudělala a příště už určitě použiju fritézu. "Vůni" smaženého a samotného zahřátého čistého oleje, jsme měli v bytě ještě asi následující čtyři dny. A to jsme se opravdu snažili větrat! Takže dejte na mé rady. Kdo máte doma fritézu, smažte v ní. Pokud ale friťák nevlastníte, už při rozehřívání oleje zapněte digestoř na maximum a pokud možno, v místnosti neustále větrejte. Olej na závitky musí být opravdu dobře rozehřátý - ale POZOR! ne až moc! Závitky potom po vložení do pánve mají tendenci bobtnat (rýžový papír se jakoby natahuje) a můžou vám popraskat.

12). Olej se nám tedy rozehřívá a my můžeme začít se zavíjením. Zkuste rolky zavinout způsobem ukázaným na videu:


13).Rýžový papír tedy nejdříve namočíme ve vlažné vodě - pozor - opět můj vlastní poznatek - voda opravdu nemůže být při namáčení moc studená - papír potom špatně měkne (jak je vidět u mně ve videu) a když chcete být rychlí a nebudete dost opatrní, papír vám při rolování může popraskat. Takže opravdu, mějte vodu příjemně vlažnou.

14). Směs rolujeme, jako bychom chtěli zabalit balíček nebo šáteček. Nejdříve jedním zarolováním zabalíme do papíru směs, pak balíme směrem dovnitř pravý okraj, to stejné s levým okrajem, a pak už zabalený celek rolujeme až do konce papíru.

15). Takto připravené rolky házíme na rozpálenou pánev (nebo do friťáku) a smažíme ze všech stran asi 5 minut.


Je to celkem fuška, ale při třetí rolce už chytnete ten správný gryf do rukou a budete vědět, jak na ně. :)




Věřte mi, za tu práci to rozhodně stojí! Dobrou chuť. :)


Vybrané příspěvky
Kategorie
Poslední příspěvky
Sleduj mě
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Pinterest Icon
Můj Instagram
Archiv příspěvků
Štítky
Zatím žádné štítky
bottom of page